Sadelik
Önceki Web Sitesi Düzenlemesi ve Tasarımı Sonraki
Sadelik
Günlerce, haftalarca uğraştıktan sonra sade ve basit bir site hazırladıysanız, işinizi doğru yapmışsınızdır.
  • Kullanıcılara alışık olduklarını verin [Ayrıntılar]
  • Mesaja yoğunlaşın, ilgiyi gereksiz elemanlarla dağıtmayın [Ayrıntılar]
  • "Less is more": uzun sayfalarınızı bölün ve basitleştirin [Ayrıntılar]
  • Sayfalarınız birbirleriyle tutarlı görünsün [Ayrıntılar]
  • Dolaşma çubuklarını tahmin edilebilir yerlerde ve tahmin edilebilir simgelerle kullanın [Ayrıntılar]
Kullanıcı alışkanlıkları
Kullanıcıların çoğu, yeni özellikleri öğrenmek için vakit harcamak yerine, basitçe onları yoksayarlar.
  • Büyük sitelerin ve diğer ortamların kullandıkları ortak yönlere bakın. Unutmayın ki, akademik ya da kar amacı gütmeyen siteleri kullanan kişiler, ticari siteleri de ziyaret etmektedir ve edindikleri alışkanlıkları sitenize de taşırlar. "Farklı" akademik kimliğiniz, sitenizin kötü olmasını hiçbir nedenle haklı çıkarmaz.
  • Birçok ortam, örn. basılı yayın, siyah üstüne beyaz yazı kullanmaktadır. Mümkünse buna bağlı kalın. Sitenizde alışılmadık renkler kullanmak kullanıcıyı zorlayacaktır.
  • Aynı nedenle, ziyaret edilmemiş ve edilmiş bağların renklerini tahmin edilebilir şekilde ayarlayın. Örneğin ziyaret edilmemişler için mavi (ya da açık bir renk), edilmişler içinse mor (ya da bir önceki rengin koyu bir tonu) vb.
  • Kurumunuz dışından kullanıcıların sitenizi nasıl kullandığını gözleyin ve sıkça tekrarladıklarını not edin.
  • Kullanıcıyı size uymaya zorlamayın, sitenizi kullanıcıya (ve diğer başarılı sitelere) uydurmaya çalışın.
İlgiyi dağıtmayın
Herşeyin vurgulandığı bir yerde hiçbir şey vurgulanamaz.
  • Öncelikle, animated gif, reklam benzeri resimler afişler (banner), kayan yazılardan ve BLINK'den kesinlikle uzak durun.
  • Otomatik olarak yeni tarayıcı pencereleri açmaktan kaçının. Birçok kullanıcı, içindekine bile bakmadan bu pencereleri kapatma alışkanlığını çoktan edinmiştir. Sayfadan çıkıldığı anda yeni bir sayfa açmaktansa kesinlikle uzak durun.
  • Sadece gerektiği kadar resim kullanın. Mutlaka resim kullanmak istiyor ya da zorundaysanız, resimlerin renklerini yakınlaştırmaya[63] çalışın.
  • Son çıkan efektleri hemen kendi sitenize de eklemeye çalışmayın. Nasıl olsa birçok amatör[64] bunu zaten yapacaktır.
  • İşlevsel olması gereken sayfa elemanlarını işlevsel bırakın. Alacalı bir bullet ya da ruler resmi kullanmaya çalışmayın.
"Less is more": Daha az, daha çoktur
İngilizce'de dendiği gibi "Less is More" yani "Daha az, daha çoktur". Mesajınızı az ve öz şekilde sunmaya özen gösterin. Bilgiye rahat ulaşabilen kullanıcı, sitenizi daha çok ziyaret edecektir.
  • Vermek istediğiniz mesajı sayfaların üstlerine yerleştirin.
  • Uzun tabloları, raporları ya da arşivleri, parçalara bölün ve kullanıcıya listeyi sunun. Böylece, kullanıcı, sadece görmek istediği bölümü yükleyebilecektir. Ancak, her zaman listeye bir referans verin, kullanıcıların sitenize nereden gireceği hiç belli olmaz.
  • Birçok insanın Web üzerinde, gerçek hayattan daha da az okuduğu düşünülürse, bilgiyi parçalamak gerekir. Eğer kullanıcının ilgisini çekebilmişseniz, zaten diğer sayfalarınızı da ziyaret edecektir.
  • Ayrıca Web kullanıcılarının bir sayfada kalma süreleri en çok 1 dakikayı aşmamaktadır. Dolayısıyla, bilgiyi bu sürede erişilebilir hale getirmeniz gerekir.
Tutarlı görünüm
Yamalı, tutarsız bir görünüm, kullanıcıyı sizin amatör, sunduğunuz bilginin de yararsız olduğunu düşünmeye itecektir.
  • Birçok Web sayfası düzenleyicide bulunan şablonlama özelliklerinden faydalanın. Site tasarımında yukarıdan aşağı bir yol da izlediğiniz takdirde mutlaka tutarlı bir siteniz olacaktır.
  • Kullandığınız renkleri, başlık ve paragraf yazılarının büyüklüklerini, resimlerin uyumunu, vb. bütün site tarafından paylaşılan elemanları site genelinde ortak yapmaya çalışın. CSS, JavaScript, DTD vb. tanımlamalarını da site genelinde ortak tutun.
  • Bir kurumun farklı birimleri kendi sitelerini kendileri hazırlıyor olabilir, ancak kurumun Webmaster'ının görevi, ortak bir şema oluşturmak ve bunları sayfa hazırlayıcılara benimsetmektir.
Dolaşma çubukları
Çubuklarınızdaki simgelere etiket vermek zorunda kalıyorsanız, simgeleriniz başarılı değil demektir.
  • Genel olarak sayfaların en üstünde resimli bir dolaşma çubuğu, en altındaysa düz metin bir çubuk bulunur. Bu, birçok kullanıcının alışkın olduğu bir şemadır.
  • Resimli olan dolaşma çubuğuna, etiket vermeden, sınamadan geçirin. Eğer kullanıcılar, simgelerin gideceği yeri tahmin edebiliyorlarsa, simgeleriniz başarılıdır. Eğer anlaşılmıyorlarsa, yeni bir tasarım yapın.
  • Dolaşma için kullanılabilecek araçları, kesinlikle, sayfanın her yerine dağıtmayın. Bu araçları birbirlerine yakın yerlerde tutmaya çalışın.
  • Sağ taraf, dolaşma çubukları için alışık olunmamasına karşın, kullanıcıların diğer beklentileri (baskıda, içeriğin tamamının çıkması; sayfa yüklenir yüklenmez, içeriğe konsantre olunması vb.) çubuğun sağda olmasını öngörmektedir.


[63]
+ Artılar
  • Tutarlı renkler
  • Tutarlı geometrik şekiller
  • Az da olsa, tutarlı yazıtipleri
  • Temiz ve net dolaşma çubuğu
- Eksiler
  • Fazla sayıda resim
Sun Microsystems (www.sun.com)
[64]
+ Artılar
  • Aynı şirket grubuna bağlı firmalara tek bir yerden ulaşabilme
- Eksiler
  • İmleçin çevresinde dönen, ne işe yaradığı belli olmayan küçük şeyler
  • Kullanıcının görüş alanını neredeyse tamamen dolduran bir yıldız resmi ve tam hizalanmayan alt parçalar
  • Fon renginin her tarayıcıda beyaz olduğunu varsaymak
  • Gereksinimleri yardım sayfasında belirtmek yerine, gereksinimleri karşılayanlara bile gösterilen reklam logosu
  • Gidilecek hedeflerin silik ve küçük kalması
  • En altta bağ verilen tipteki sitelerin, aslında site yöneticileri hariç hiçbir son kullanıcıyı ilgilendirmediği gerçeğini yoksayma
  • Az da olsa, tutarsız renk palet
Star Şirketler Grubu (www.star.com.tr)
Önceki Üst Ana Başlık Sonraki
Hız beklentisi Başlangıç Kullanılabilirlik
Bir Linux Kitaplığı Sayfası