6.5. Uyuşmazlıkların Çözümlenmesi ve İtirazlar

IETF süreci sırasında çeşitli aşamalarda itirazlar olasıdır. Süreç, mümkün olduğunca uzlaşma sağlanabilir ve gerçekçi fikir birliğine varılabilir olarak tasarlanmıştır, ancak yine de oldukça makul ve bilgili kişilerin bile kabule yanaşmadıkları zamanlar olabilir. Açıklık ve tarafsızlık ilkeleri gereğince böyle uyuşmazlıklar bir açık gözden geçirme ve tartışma süreciyle çözümlenmelidir. Bu bölümde IETF Çalışma Grupları ve diğer Genel Ağ Standartları Sürecinin katılımcılarının fikir birliğini sağladığı normal süreç üzerinden çözülemeyen Genel Ağ standartları uyuşmazlıklarında izlenecek yöntemler belirtilmiştir.

6.5.1. Çalışma Grubu Anlaşmazlıkları

Bir birey (konu ile ilgili Çalışma Grubundaki bir katılımcı olsun olmasın) onun kanaatine dayandırılan bir Çalışma Grubu önerisiyle ayrı fikirde olmayabilir; ya

  1. şahsın görüşü yeterince ele alınmamıştır veya
  2. Çalışma Grubu grubun ürünlerinin bütünlüğünü ve/veya kalitesini ciddi surette tehlikeye sokacak teknik seçimler yapmıştır.

İlk durum Çalışma Grubu Süreci içinde zordur; ikincisi ise bir teknik hata yapıldığı iddiasıdır. Bu iki anlaşmazlık türü oldukça farklıdır ancak her ikisi de aynı gözden geçirme sürecinde ele alınır.

Çalışma Grubu önerisini reddeden şahıs tartışmayı önce diğer Çalışma Grubu üyelerinden oluşan Çalışma Grubu başkanlığı ile (veya Çalışma Grubunun tamamı ile) yapar.

Eğer anlaşmazlık bu yolla çözümlenemezse, uyuşmazlık Çalışma Grubunun kiraladığı alanın Alan Yöneticisinin dikkatine sunulabilir. Alan Yöneticisi uyuşmazlığı çözmeye çalışır.

Uyuşmazlık Alan Yöneticisi tarafından çözümlenemezse hep beraber IESG'ye başvurulur. IESG durumu gözden geçirip kendi seçimi olarak bir çözüm bulmaya çalışır.

Uyuşmazlık IESG seviyesinde tarafları tatmin edecek bir çözüme ulaşamazsa taraflar IAB'nin kararına başvurur. IAB durumu gözden geçirip kendi seçimi olarak bir çözüm bulmaya çalışır.

Genel Ağ standartları yöntemlerinin izlenip izlenmediğiyle ve teknik liyakatla ilgili sorular karşısında IAB'nin kararı kesindir.

6.5.2. Süreç Başarısızlıkları

Bu belge Genel Ağ Standartları Sürecinin açıklığından, tarafsızlığından ve oluşan standartların teknik olarak uygulanabilirliğinden emin olunması için izlenmesi gereken radikal yöntemleri belirler. IESG, IETF'nin bu hedef için baş mümessili olup gerekli yöntemlerin izlendiğine ve bir standart olayının gerektirdiği öngereksinimlerin sağlandığına nezaret eder.

Bu süreçte IESG tarafından yapılan bir eyleme yapılacak bir itiraz önce IESG başkanlığına yapılmalıdır. Eğer IESG başkanlığı şikayetçiyi hoşnut edemezse IESG yapılan eylemi şikayetçi açısından bir bütün olarak yeniden incelemeli ve herhangi bir şey yapılması gerekip gerekmediğini saptamalıdır. IESG şikayet ile ilgili değerlendirmesini bir rapor olarak IETF'ye sunar.

Şikayetçi, IESG'nin değerlendirmesinden hoşnut olmazsa itirazını IAB'ye yapabilir. IAB durumu gözden geçirip kendi seçimi olarak bir çözüm bulmaya çalışır ve değerlendirmesini IETF'ye raporlar.

Şartlar gerektirdiğinde, IAB, IESG kararını iptal etmeye ve karar IESG karar almadan önce verilmiş gibi yapmaya yönelebilir. IAB ayrıca IESG'ye bir eylem önerebilir veya uygun gibi görünen başka öneriler yapabilir. IAB yine de, IESG'nin yetkisindeki bir kararı vererek IESG'nin rolünü üstlenmek istemeyebilir.

Genel Ağ standartları yöntemlerine uyulup uyulmadığı ile ilgili olarak IAB kararı kesindir.

6.5.3. Uygulanabilir Yöntem Sorunları

Böyle bir başvuru sadece yöntemlerin kendileri (örn, bu belgede açıklanan yöntemler) ile ilgili olabilir ve bir tarafsız ve açık Genel Ağ Standartları Sürecinde yöntemlerin kendilerinin tüm tarafların haklarının korunmasında kısmen veya tamamen yetersiz kaldığı iddia edilebilir. Bu temeldeki itirazlar Genel Ağ Derneği Yönetim Kuruluna yapılabilir. Genel Ağ Derneği Başkanı böyle bir başvuruyu aldığını iki hafta içinde bildirir ve bu sırada dilekçe sahibine Yönetim Kurulu üyelerinin başvuruyu gözden geçirmesi için umulan süreyi haber verir. Yönetim Kurulu Üyeleri kendi açılarından durumu gözden geçirip değerlendirmelerini IETF'ye raporlarlar.

Yönetim Kurulunun değerlendirmesinin sonucunda verdiği karar uyuşmazlığın tüm yönleri bakımından kesindir.

6.5.4. İtiraz Yöntemi

Tüm itirazlar uyuşmazlığın aslına yönelik ve ayrıntılı bir açıklama içermelidir.

Bütün itirazlar söz konusu eylemin veya kararın kamuya duyurulmasından sonraki iki ay içinde yapılmalıdır.

İtiraz sürecinin tüm aşamalarında çeşitli kararlar verecek kişiler veya kurullar karar alma süreçlerinde izleyecekleri yöntemleri tanımlayacak önleme sahip olmalıdır.

Tüm durumlarda uyuşmazlığın halli ile ilgili bir karar alınması ve bu kararın taraflara haber verilmesi makul bir süre içinde yapılmış olmalıdır..

Bilginize

Bu yöntemler kasıtlı olarak ve belirgin bir biçimde tüm durumlarda "makul" sayılabilecek sabit bir azami süre belirtmez. Genel Ağ Standartları süreci harcanan çabaya ve fikir birliğinin sağlanmasına bir ödül koyar ve daha samimi bir teknik mutabakata ulaşabilme serbestisi lehine yöntemlerin hızla yerine getirilmesinden belirlenimci olarak bile bile kendini yoksun bırakır.