İçerik
Önceki Web Sitesi Düzenlemesi ve Tasarımı Sonraki
İçerik
Birçok kullanıcı ve tasarımcının ortak görüşü:
"Content is the king" - İçerik kraldır.
  • Yazmayı bitirince, sözcük sayısını yarıya düşürmeye çalışın [Ayrıntılar]
  • Gazeteciliğin altın kuralı: "Kim, ne, ne zaman ve nerede" [Ayrıntılar]
  • Mikroiçeriği kullanmayı öğrenin [Ayrıntılar]
  • Eski sayfalarınızı çöpe atmayın, arşivleyin [Ayrıntılar]
  • Kullandığınız terminolojiyi açıklaştırın [Ayrıntılar]
  • Sayfa içindeki bağları en az seviyede tutmaya çalışın [Ayrıntılar]
Yarısı yeter (*)
Internet'deki bilgi zaten yeteri kadar çoktur. Önemli olan kimin bunu daha hızlı sağlayabileceğidir.
  • Bilginin aşırı dozda olması, eksik bilgi kadar yararsızdır.
  • İçeriği hazırladıktan sonra, konuya uzak birinden yazıyı incelemesini rica edin. Gerekirse, ifadelerinizi basitleştirin.
  • Paragraf başına bir fikirden fazlasını sunmayın. İlk birkaç cümlede sıkılan okuyucu, diğer paragrafa atlarsa, bütün fikri kaçırmamalıdır.
  • Proje, rapor, ödev, ders kapsamı, ürünler, kütüphanedeki kitaplar vb. her tür listeyi önce basit haliyle, gerekirse detayları da görülebilecek şekilde hazırlayın.
  • Her tür yazı için önce bir taslak çerçeveyle işe başlayın. Mantık zinciri yanlış kurulursa, yazdığınız herşey çöpe atılacaktır.
  • Uzun cümlelerden kaçının. Hem sizin dilbilimi hatası yapmanız, hem de kullanıcının cümlenin sonuna geldiğinde başını unutması kaçınılmaz olur.
"Kim, ne, ne zaman, nerede"
Gazetecilerin yüzyıldır işlerine yarayan bu prensip, sizinkine niye yaramasın?
  • Sayfalarınız bu soruların - en azından uygulanabilir - olan hepsine cevap vermelidir. Kim sorusuna sayfa yazarı, ne sorusuna anlattığınız konu, ne zaman sorusuna kavramın zaman çerçevesini, nerede sorusuna da yan olayları veya ortamı vererek işe başlayabilirsiniz.
  • Hedef kitlesinin sorabileceği soruları önceden kestirmeye çalışın. Daha soru sorulmadan cevaplarınız hazır olsun.
Mikroiçerik
Kullanıcının ilgisini çekmek için çok ince bir çizgimiz var.
  • Başlıklar, bağlar ve sayfa başlığı kullanıcının sayfayı taraması sırasında ilk göze çarpan maddelerdir. Bunların kötü seçimi, kullanıcının sayfayı taramayı bile bitirmemesine neden olabilir.
  • 3-4 kelimede vermek istediğiniz mesajı vermeye çalışın. Daha fazlası ya da azı iş görmeyecektir.
  • Yanıltıcı ve klişeleşmiş kelimelerden kaçının. Konu satırında $$$, XXX, Büyük fırsat vb. geçen e-postaların hemen silinmesi gibi, kullanıcı da hemen Geri tuşuna basabilir.
  • "... için tıklayınız ..." kalıbından vazgeçiniz. Bağı cümle içinde kullandığınız en yakın sözcük grubundan veriniz.
  • Bölüm başlıklarınızın arama motorları tarafından kullanılabileceğini, bağlarınızın masaüstüne sürüklenebileceğini, sayfa başlığınızın da "Bookmark" edilebileceğini unutmayın. Siz ne seçerseniz, kullanıcı onu görecektir.
    YanlışıDoğrusu
    RenklerDoğru renklerin seçimindeki ilkeler
    ...iyi bir örneğini görmek için buraya tıklayınız... ...iyi bir örneği ...
    İstediğin dosya99 kütüphane kullanım raporu
Çöpe atmayın, arşivleyin
Niçin eski dosyalarınızı çöpe atıp sunduğunuz kaynakları azaltasınız? Yeniden değerlendirin.
  • Sitenizde yeriniz varsa, yazışmaların, tartışma listelerinin, yazılımın farklı sürümlerinin vb. bir arşivini sitenizde tutun. Bu kaynaklar tekrar işe yarayabilir.
  • Sitenize yeni bilgi eklediğiniz zaman bunu eski dosyaların üzerinde oynamak yerine, yeni dosyalar yaratarak ekleyin. Bunun istisnaları, gazete ve tv gibi medyaların ana sayfaları ya da sürekli değişen istatistikler olabilir. Ancak, bu gibi durumların dışında, bırakın sayfalarınıza dışarıdan verilen bağlar sizin lehinize çalışsın.
  • Arşiviniz yoksa, arama motorlarından sitenize gelenler, aradıkları kelimenin sayfada hiç geçmediğini farkettikleri anda hayal kırıklığına uğrarlar.
Terminolojinizi verin
Türkçe'deki karşılıkları benimsenmemiş kelimeler ya da anlaşılmaz kısaltmaları (acronyms) açıklaştırın.
  • Yeni teknolojiler hakkında özgün dili dışında yazılan metinlerin genel sorunu, terminolojinin o dile tam olarak aktarılmamış olmasıdır. Kullanıcıyı içeriği anlamak yerine acronym'leri çözmeye zorlamayın.
  • Eğer bu tip bir kısaltma ya da terimi ilk defa kullanacaksanız, bir sözlüğe, diğer kaynaklarda nasıl kullanıldığına bakın. İyi bir karşılık bulabilirseniz onu kullanın.
  • Sayfa içinde diğer bir dilde kelime kullanmak zorunda kalırsanız onu farklı bir yazıtipiyle yazın ve mümkünse anlamının öğrenilebileceği bir bağ verin. Ayrıca, kısaltmaların ilk geçtikleri yerde, açık hallerinin yazılması da tavsiye edilir. Örneğin: Belge Türü Tanımlaması (Document Type Definition - DTD) gibi...
  • Terminolojinin kapsamı, hedef kitleniz tarafından belirlenir. Eğer Web sayfaları hazırlamaktan bahsediyorsanız, HTML'i açmanız gerekir, ancak (Web üzerinden) E-ticaret'den bahsediyorsanız, artık HTML gibi en temel kavramlar yerine, veri tabanlarını veya 3-katmanlı yapıları açıklamanız daha uygun olacaktır.
Bağlarınız sade ve az olsun
Sayfalar taranırken göze ilk çarpan elemanlardan biri hiperbağ (hyperlink)'dır.
  • Metin içinde birbirine yakın yerlerde bağ kullanmaktan kaçının. Bu kullanıcıda bilgi taşması ve kararsızlık yaratabilir. Aynı cümle içindeyse, farklı yerlere bağlar vermekten özellikle kaçının.
  • Bunun bir istisnası, standartlar (ISO vb.) gibi sık miktarda çapraz-bağa gereksinim duyan metinler olabilir.
  • Bağlarınızı anlamlı kelimelerden veriniz. Bu şekilde kullanıcı cümlenin tamamını bile okumasa gitmek istediği yeri kestirecektir. Örneğin: UlakNET hat durumlarını görmek için buraya tıklayınız ... yerine UlakNET hat durumları sayfasında haber öbekleri ve ...
Önceki Üst Ana Başlık Sonraki
Kullanılabilirlik Başlangıç Uyumluluk
Bir Linux Kitaplığı Sayfası